LEÍRÁS

Ezen az oldalon olyan színházi előadásokról, hangversenyekről, koncertekről, operákról, stb. írom le a véleményemet, amiket szerencsém volt látni/hallani.

A főoldalon sorolom fel azokat az előadásokat, melyeken 2011. május óta jártam. (Azért ettől az időponttól, mert olyan sok helyen jártam, hogy kár lenne, ha feledésbe merülne az én részemről.) Más betűszínnel van jelölve, amiről már olvashatnak a blogban. Ha valami nincs kiemelve, de olvasnának róla, csak írjanak! Van néhány előadás, amit ugyan már rég láttam, ezért részletes beszámolót már nem tudnék írni, de lehet, hogy pár szót írok róla, hogy milyen benyomások maradtak meg bennem.

Nem titok, a blogot azért kezdtem el írni, hogy valamiféle ajánlóval szolgáljak, másoknak is kedvet csináljak a színházba járáshoz. Nagyon jó dolog! (Illetve láttam néhány borzasztó előadást, és máshol nincs lehetőségem ezt kifejezni.)

(Az osztályzatok 10-es skálán értendők.)

2012. április 6., péntek

Haydn: A Teremtés, 2012.márc.4. (MÜPA)

Az Orfeo zenekar és a Purcell kórus előadása:

Szólisták:
Szutrély Katalin - szoprán
Dévényi Judit - alt
Kálmán László - tenor
Kovács István - basszus

(Egyéb részletek megtalálhatók a zenekar és a kórus honlapján.)

Aki régi zenei, barokk vagy klasszikus hangversenyre vágyik, teljes nyugodtsággal választhatja a Vashegyi György által vezényelt Orfeo zenekart és Purcell kórust. A sok egyéb mellett gyakran szólaltatják meg Bach, Handel, Haydn, Mozart, Beethoven muzsikáit, igen magas színvonalon.

A Teremtés című zenemű egy oratórium, sok-sok énekkel, a kórus és a szólisták is nagy szerepet kapnak. A Művészetek Palotájában lehetőség van a szövegek magyar nyelvű kiírására, ami növeli a mű élvezhetőségét. Például a darab  - mint a szövegből kiderül - a káosz megjelenítésével kezdődik, és így, hogy ezt tudom, ki is hallom a darabból. Amikor a sas, a pacsirta, a gerle vagy épp az oroszlán, a tigris és a szarvas teremtéséről énekelnek, felismerem a rájuk jellemző hangokat. Ezek ismerete nélkül is szép a zene, de tudni, hogy miért olyan a dallam amilyen, az egyszerűen csodálatos! Az ember jókedvű lesz a sok állat megjelenésétől.

A szólisták gyönyörűen énekeltek, mind nagyon tetszettek. Szutrély Katalint azonban külön kiemelném, akinek a legmagasabb hangjai is tisztán, csengőn szólaltak meg. (A többi szólistának is szépen szóltak mind a magas meg a mély hangjai is, de ez egy szopránnál sokkal feltűnőbb.)

Az előadás a MÜPÁ-ban volt, ahol egy igen meglepő és egyben fölháborító dolog történt. Az első rész alatt, egy tőlem 3 széknyire ülő hölgy nevetőgörcsöt kapott. Az első részt úgy kellett végighallgatnunk, hogy végigröhögte. Borzasztó zavaró volt, és szemmel láthatólag a kórust és a zenekart is nagyon zavarta. Senki nem volt a MÜPA dolgozói között, aki magáénak érezte volna a feladatot, hogy kikísérje. A szünetben szóltunk a jegyszedőknek, hogy ne engedjék vissza a nézőtérre. A szünet végére vagy 4 jegyszedő is beállt az ajtóba, mégis beengedték, gondolták, majd a kezdés előtt kiküldik. Hát... nem sikerült. A nő nem akart távozni, mondván, hogy kifizette a jegyet, joga van szórakozni. A második rész kezdete fél órát csúszott, minden ember a helyén ült már, mert a vihogós nőt nem lehetett kiküldeni. Végül az előadás úgy kezdődött el, hogy bentmaradt. Mi, akik a közelében ültünk szerencsére kaptunk helyet máshol, és a földszintről a nevetést hallani nem hallottuk, de a zenekaron és énekkaron látszott, hogy ők továbbra is hallják. (Az első emeleti pódiumerkélyen ült, a zenekar mellett-fölött.) Miért nincs forgatókönyv arra az esetre, ha valaki zavarja az előadást?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése