LEÍRÁS

Ezen az oldalon olyan színházi előadásokról, hangversenyekről, koncertekről, operákról, stb. írom le a véleményemet, amiket szerencsém volt látni/hallani.

A főoldalon sorolom fel azokat az előadásokat, melyeken 2011. május óta jártam. (Azért ettől az időponttól, mert olyan sok helyen jártam, hogy kár lenne, ha feledésbe merülne az én részemről.) Más betűszínnel van jelölve, amiről már olvashatnak a blogban. Ha valami nincs kiemelve, de olvasnának róla, csak írjanak! Van néhány előadás, amit ugyan már rég láttam, ezért részletes beszámolót már nem tudnék írni, de lehet, hogy pár szót írok róla, hogy milyen benyomások maradtak meg bennem.

Nem titok, a blogot azért kezdtem el írni, hogy valamiféle ajánlóval szolgáljak, másoknak is kedvet csináljak a színházba járáshoz. Nagyon jó dolog! (Illetve láttam néhány borzasztó előadást, és máshol nincs lehetőségem ezt kifejezni.)

(Az osztályzatok 10-es skálán értendők.)

2012. június 12., kedd

Abigél, színmű (2012.06.08.)

Helyszín: Városmajori Szabadtéri Színpad
Bánfalvy Ági International Studio előadása

Osztályzat: 4

Rettentően vártam ezt az előadást. Szabó Magda Abigélje az egyik kedvenc könyvem, és az ebből készült filmet is nagyon szeretem. Borzasztó nagy csalódás volt.

Az osztály 9 visítozó lányból állt, ami főleg a rosszul beállított mikroportok miatt volt szinte elviselhetetlen. A hangosítás általában rossz volt, hol olyan hangosak voltak, hogy bántotta a fülünket, hol pedig nem is működtek. A visítozás, kiabálás az egész darabra jellemző volt, teljesen oda nem illő módon.
Gubás Gabi Zsuzsannája egy kiabálós, ideges, hisztérikus nő lett, nem az a méltóságteljes, kimért diakonissza, akinek a könyvből megismerjük. Teljesen megváltozott a karaktere. Kalmárnak is többször beszólogatott, ami szintén nem jellemző rá.
Torma Gedeon, a kimért, lassú beszédű igazgató is kiabálós lett, Kuncz Ferivel is hadarva üvöltözött. Nyoma sem volt benne annak a felsőbbségnek, amit a saját igazába és Istenbe vetett hitéből merített.
Vitay tábornok Georginának mondott elbeszélésében semmi megrázó nem volt. Nem volt rossz, csak épp jó sem.
És Horn Mici sem úgy tűnt ki, mint az események irányítója. A könyv végén teljesen kézben tartja az eseményeket. Itt véletlen, hogy Kuncz Feri nem találja meg Ginát a padláson?! (Amúgy is, mit keresett ott Kuncz Feri? Bár az ilyen apró változtatásokon túl tudnám tenni magam.) Horn Mici nem lett a könyvből megismert vicces asszony, de a szívembe sem lopta be magát talpraesettségével és kedvességével.
Kalmár Péter alakja sem tetszett. Nagyon kiélezték a politikai vonalat benne. Ez nem is lenne baj, mert azt a könyvből is érezni, hogy azért ez ott van a háttérben, azonban, hogy ezt Zsuzsanna is szóvá teszi, Torma Gedeon meg nyíltan mondja meg róla a véleményét, szinte veszekszik vele, teljesen lenézi. Bennem felmerült  kérdés. hogyha ennyire nem tudja elfogadni, miért nem rúgja ki. Amúgy Kalmár Péter többnyire hátratett kézzel sétálgat a színpadon (osztályteremben) és közben kiabál a lányokkal, ha épp történik valami. Az osztály latin és ógörög olvasmányoktól való eltiltása azonban jó, és vicces ötlet volt, és még a könyvhöz is hű. Tetszett még a Horn Mici teáján való tánca, ahol a lányok nyálcsorgatva nézik, de legalább kiderült, hogy miért mindenki fülig szerelmes belé.
Schlanger András elég jól játszotta Kőniget, pontosan olyan volt, mint a filmben, még a kézmozdulatai is. Tulajdonképpen ez egy szerepmásolás volt, de legalább nem lett nagyon lerontva a karakter.
Németh Kristóf alakítása Kuncz Feriként korrekt volt. Aranyos az elején, kegyetlen a végén. Illet is rá a szerep, megfelelően is játszotta el. És ezzel a megfelelővel nagyon is kilógott a többiek közül.
Kiss Ramóna nagyon kedvesen, remekül adta Torma Piroskát. A darabban kiemelkedő volt Molnár Szandra, aki Bánki Annát alakította. A sok sikítozás után rettegtem, hogy mekkora visítás lesz itt, amikor megkapja a hamis keresztlevelet, aminek a segítségével életben maradhat. Nem volt visítozás, mégis elég jól érzékeltette, hogy mi játszódik le benne. Ő igazán megfelelt az elvárásaimnak.

A jellemek ilyen szintű megváltoztatását természetesen nem a színészek hibájának tudom be, hanem a rendezőjének. Azonban a szereplők még a megváltozott karaktereket sem adták elő hitelesen. Nem nagyon volt a darabnak olyan része, ami magával ragadott volna, kiszakított volna a hétköznapok világából.

Gina gondolatai és álmai megelevenedtek a színpadon. Véleményem szerint ezek lehettek volna kicsit látomásszerűbbek. Valamilyen látványtechnikát vagy zenét, hangeffekteket segítségül lehetett volna hívni. Először nem is volt egyértelmű, hogy mi történik a színpadon, miért mondja az igazgató, hogy Vitay soha nem mehet haza.
Díszlet mondhatni nem volt, Horn Micinek volt egy karosszéke, az osztálynak 4 padja. Nem lenne ezzel semmi baj, csak hát nem volt semmi, ami feledtette volna ezeket a hiányosságokat.

Sajnos nem tudom a darabot ajánlani, én azt mondom, hogy kár megnézni.

Rendező: Szikora János
Színpadra alkalmazta: Barnóczky Ákos és Bánfalvy Ági
Díszlet: Szikora János

Szereplők: (osztályzat)

Vitay tábornok: Szabó Sípos Barnabás (7)
Vitay Georgina: Csöngedi Nikolett (7)
Kőnig tanár úr: Schlanger András (8,5)
Zsuzsanna testvér, a hetedik osztály prefektája: Gubás Gabi (3)
Horn Mici: Bánfalvy Ági (7)
Kuncz Feri: Németh Kristóf (9)
Torma Gedeon, igazgató: Dóczy Péter (5)
Kalmár Péter, osztályfőnök: Száraz Dénes (7)
Erzsébet testvér: Sztárek Andrea
Püspök: Harmath Imre

osztálytársak:
Torma Piroska: Kiss Ramóna (9)
Kis Mari: Érsek-Obádovics Mercédesz (8)
Szabó: Vanya Tímea
Bánki Anna: Molnár Szandra (10)
Salm: Sarbó Kata
Murai: Losonci Krisztina
Naczák: Nagy Enikő
Kovács: Leczkési Dóra

álombeli vallatótiszt: Farkas Zoltán
pincér: Pawlik Marcell
szanitéc: Darányi Ádám
smasszer: Baji Ákos

19 megjegyzés:

  1. Volt szerencsém Bánfalvy Ágival dolgozni... vagy hogy mondjam "szerencsém".. a sokra tartott kedves művésznő elfelejtette mi a színpadi alázat (ha tudta valaha) - és ez minden produkcióján meglátszik. Szerintem fingja nincs, hogy ma mit kellene csinálni a színpadon, de kövezzetek meg és feszítsetek keresztre, ha nincs igazam.

    Nem kell sok tudás a jó darabok elrontásához :)

    VálaszTörlés
  2. Kedves kritikus! Úgy gondolom, érződik némi elfogultság az Ön véleményében. A karakterek másságáról csak annyit, hogy egyrészt ahány rendező, annyi elképzelés, másrészt pedig annyit mondanék, hogy nem helyénvaló az összehasonlítás a filmmel, hiszen ez egy más műfaj. Mások a lehetőségek. Ne a filmet akarja viszont látni. Ez egy színpadi alkotás, amiben rengeteg munka és szeretet volt. Ez nekem teljesen átjött, és magával ragadott megint ez a világ. Szabadtéren mindig nehéz megoldani a hangtechnikát, ezt aláírom. De nem volt ott azért probléma. És a hangosítás ellenére egy színésznek tudnia kell bebeszélni egy teret, magával ragadóan megjelenni. Én pont azt éreztem, hogy akit Ön nagy szeretettel kiemelt kislány, aki Bánki Anna szerepét játszotta, pont hogy alulmaradt a teljesítésben. Ha port nem lett volna, az első sor sem hallotta volna, mit mond. Így kihangosítva is eltörpült a többi mellett. Erőteljesebb játékot kíván pont ez a szerep. Nekem amúgy a darab nagyon tetszett. És sok sikert hozzá! :)

    VálaszTörlés
  3. Én egyáltalán ne értek egyet ezzel a kritikával: Az én véleményem az, hogy bár más műfaj a színház és a film, az én számomra az előadás ugyanúgy vissza adta azt a világot és azt a légkört, ami a filmben volt. Számomra a következő karaktereket játszó színészek Kalmár tanár úr, Vitay Tábornok, Vitay Gina, Torma Piroska, Horn Mici, König, Zsuzsanna, Kuncz Feri és Torma Gedeon: Méltó utódai a filmen szereplő színészeknek,engem magával ragadt a játékuk,együtt éreztem velük, szetintem az előadás és a film nagyon szorosan van egymás mellett már a premier nagy siker volt, hiszen vastaps fogadta, és én biztos vagyok benne, hogy továbbra is sikeres lesz és még nagyon - nagyon sok előadást fogunk látni belőle.

    VálaszTörlés
  4. Ez a kritika egyszerűen hülyeség én vasárnap láttam oriási siker volt

    VálaszTörlés
  5. Kedves negyedik névtelen!
    Nem kell, hogy mindenkinek ugyan az legyen a véleménye. A hülyeség egy kicsit talán túlzás. Az egyet nem értéssel nem volna semmi gond.
    Viszont azt nem értem, hogy miért nem vállaljátok legalább a beceneveteket.
    Én egyébként még sajnos nem láttam a darabot, és a kritika ellenére azért szívesen megnézném, de attól azért nagyon ideges lennék, ha rossz lenne a hangosítás. Mert elvileg ezeket a szakmájukhoz értő, jó szakemberek csinálják. És tapasztalatból mondom, hogy sajnos csak elvileg. Pedig azért meg lehet ezt oldani majdnem tökéletesen szabad téren is.

    VálaszTörlés
  6. Volt szerencsém a Városmajorban a próbafolyamatokat kulisszából megtekinteni.Ha színészetre adom a fejem, biztos a Bánfalvy stúdiót választom tanodámnak. Mindenki kivétel nélkül jól érezte magát a produkcióban, Bánfalvy Ági mint mindenki anyukája működött közre, amellett, hogy a szerepét tökéletesen megformálta. Egyébiránt mégis csak ő kicsiny hazánk "Torma Piroskája". Ráadásul ha kicsit utánanéznétek az Abigélnek, vagy a művésznő életének akkor tudnátok, hogy maga az írónő nevezte őt "Tormissimónak".
    A vastaps magért beszélt. Zseniális előadás volt, és biztos vagyok benne, hogy a közönség imádni fogja! Hajrá Művésznő,hajrá Abigél!! <3

    VálaszTörlés
  7. Kedves Andi!
    Az Abigél előadás véleményezésének bevezetőjeként azt írtad, szeretnél másoknak is kedvet csinálni a színházba járáshoz. Ez az írásod nem támasztja alá a szándékod. 1-2 névtelen társad is követte a példádat, sajnálattal olvastam rosszindulatú, színvonaltalan soraikat.
    A premieren én is ott voltam és varázslatos időutazásban volt részem! Ahogy átadtam magam az előadás élményének, olykor-olykor bevillantak az 1978-as filmsorozat képei, ez természetes, hiszen Szabó Magda Abigélje miután napvilágot látott, ez a filmsorozat volt az egyetlen vizuális tapasztalatunk. Az előadás új karakterekkel, új aspektusban, új értéket képvisel. A szerepek megformálása zseniálisan sikerült, a Matula új életre kelt. Bánfalvy Ági és színész társai kellemes estét szereztek, együtt éreztünk, együtt nevettünk a szereplőkkel. A vastaps minket igazol, ennek az adaptációnak itt és most helye van. Jó szívvel ajánlom mindenkinek!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Ágnes!
      Örülök, ha neked tetszett az előadás és volt egy szép estéd.
      A bevezető a teljes blogra vonatkozik, amit a "Zene-Színház" címre kattintva érhetsz el.
      Üdv, Andi

      Törlés
  8. Köszönöm a hozzászólásokat, különösen azokat, amelyek az előadásról szóltak. Örülök, ha van ellenvélemény, így összetettebb képet kap, aki elolvassa.

    Pár gondolat:
    - Igen, szeretnék kedvet csinálni a színházba járáshoz, és ehhez az kell, hogy az emberek ki tudják választani azokat a jó darabokat, amiket érdemes megnézni.
    - Nem a filmet akartam viszontlátni a színpadon, olvastam a könyvet, és azt elvárnám, hogy ahhoz hű legyen az előadás. (Majdnem mindig elolvasom előre a könyvet, vagy a drámát, amit megnézek, szeretek felkészülten menni színházba, nem ez volt az első darab, ahova elvárásokkal mentem.)
    - Végignézni egy teljes próbafolyamatot és utána a kész előadást az nagyszerű dolog lehet. A legtöbbünknek ez nem adatik meg, mi csak a kész darabot látjuk, arról tudunk véleményt alkotni.
    - Vastaps… Én még soha sehol nem voltam olyan előadáson, ahol ne lett volna a végén vastaps, függetlenül attól, hogy milyen az előadás. Magyarországon ilyenek az emberek, mindig tapsolnak. 30 ember elég a vastapshoz, itt azonban közel ezren voltak. Mi, akik együtt voltunk, pont azt hallgattuk, hogy nem nagyon tapsolnak az emberek. Fütyülő, sikítozó, őrjöngő közönség meg végképp nem volt.

    Páran írták, hogy a vasárnapi (2012.06.10.) előadást látták. Könnyen el tudom képzelni, hogy akkor jobb volt a hangosítás. És néhány szereplő lecserélése sokat segíthet a darabon, számomra is. A színház honlapján már nem találtam meg az akkori szereposztást. Valaki meg tudná írni? Köszönöm előre is.

    Andi

    VálaszTörlés
  9. Imádom a névtelen szakmai és emberi megközelitéseket nélkülöző gerilla marketing szövegeket :D Go Bánfalvy stúdió, mindenki aki szinészetre adja a fejét menjen oda :) Élménynek élmény és még talán jól is érezheti magát mindenki :)

    VálaszTörlés
  10. Hol van az leírva, hogy a kritikus kritikáját nem lehet kritizálni?Ugyan miért nem? Netán a kritikusok érinthetetlenek? Vagy mindenki fölött álló ítészek? Ebből a kritikából árad a szándékosan ártani akarás ez nyilvánvaló,megkérdőjelezhetetlen.Megmutatkozik a cél a sorok között. Továbbá nevetséges és groteszk, hogy a kritikus a saját kritikáját magyarázza.

    VálaszTörlés
  11. Legalább a Szandra meghívta egy sörre?

    Olivér

    VálaszTörlés
  12. Azért ez a kritika meglehetősen elfogult. Ezzel semmi gond nincs, hisz a blogger leírja magáról, hogy nem képzett, hanem csak a saját véleményét közli. De ezt is lehetne alázatosan. Én láttam az előadást, nekem nagyon tetszett.

    VálaszTörlés
  13. Személyes ismertségre alapozva,tapasztalatom Bánfalvy Ági példaértékű alázattal rendelkezik a szakma iránt és ezt az iskolában is ellentmondást nem tűrően tanítja,erre legjobb példa az Abigél főszereplőjét alakító Csöngedi Nikolett,aki szintén rendelkezik ezzel az adottsággal is.A második előadás vastapsa elég "kritika"a nézőtérről,és valljuk be akár a bevétel akár a siker szempontjából a nézőtérről érkező visszajelzések a mérv adóak.Az "anti ajánlás"elég irányítottnak tűnt számomra,mert szerintem a saját vélemény elmondása után,a leendő nagyérdeműre kéne bízni,hogy befektet-e a színházjegyre avagy sem.Persze csak ha felnőttként kezeljük a közönséget.Még egy gondolat:ha egy adott produkcióban szereplő művész évekkel később újra elkészíti a produkciót annak egyik oka az lehet,hogy mélyen érintette az adott produkció,és belülről átélve más gondolatokat érzéseket ébresztett benne a produkció.Mivel azonban az eltelt évek új tapasztalatokkal érzésekkel látták el a művészt,nem meglepő ha más nézőpontból,más vagy több új gondolattal kerül elénk az adott mű.Ezért is lenne meglepő ha másolatot láthatnánk a színpadon.Ha ezekkel a gondolatokkal megy el a néző az előadásra kellemes estében és jó szórakozásban lehet része,hisz ez lenne a feladata ennek a mesterségnek!További vastapsot Abigélnek!

    VálaszTörlés
  14. Egyetértek az előző hozzászólóval! A kriktikus hölgy - úgy gondolom - már eleve azzal a tudattal ült be a nézőtérre, hogy "ezt most jól lefikázom". Ez nagyon látszik, ne haragudjon meg a kedves cikkíró. Azonkívül osztom az utolsó előtti hozzászóló véleményét is. Mivel nem képzett publicista, elfogultsága tükröződik, nem is kell túl komolyan venni.

    VálaszTörlés
  15. hmmm... én is láttam ezt az előadást, méghozzá szintúgy a premiert; és bizony azt kell h mondjam, szinte* mindenben egyet értek a blog-íróval.
    Nekem a legzavaróbb a hangosítás volt, amiről persze a színészek nem tehetnek.
    Csak néhány gondolat, ami a bejegyzés és megjegyzések elolvasása után kikívánkoznak:
    - sztm is lehet port nélkül előadni, és egy színésznek kell is tudnia, de nem akkor, amikor számít a portra, és pláne nem úgy, h hol van, és hol nincs hangosítás. Ezt azért írom, mert nekem Molnár Szandra játéka kifejezetten tetszett.
    - a blogíró így kezdi a bejegyzést: "Rettentően vártam ezt az előadást." Sztm ebből nem lehet azt a következtetést levonni, hogy már eleve rosszindulattal ment volna el. Pláne, ha elolvassuk a többi bejegyzést is, amikből láthatjuk, hogy nincs mögötte rosszindulat, ártani akarás. Legalábbis én így látom.
    - sztm az, hogy ez a darab a kritikus szerint nem lett jó, annak semmi köze ahhoz, hogy Bánfalvy Ági mennyire aranyos, kedves, és figyel a 'stúdiójára és színészeire'.
    - én meglepődtem az előadás végén, hogy mennyire nem volt vastaps,és hogy mennyire nem volt füttyögés és erőteljesebb taps egyik színész meghajlásakor sem.
    - az hogy a blogíró nem szakmabeli és ezért nem kell a kritikával foglalkozni, arról meg az a véleményem, hogy a darabokat több száz nem szakmabeli nézi meg, és a nem szakmabelieknek 'csinálják' az előadásokat, és a nem szakmabeliek veszik meg több ezer forintokért a jegyeket.
    *...szinte... nekem tetszett Bánfalvy Ági, mint Horn Mici

    VálaszTörlés
  16. [Gondoltam még egyszer visszanézek ide]Nekem öröm látni hogy az eddigi 16 bejegyzésből egyértelműen kiderült hogy ez a kritika nem érte el a célját. De hát fel a fejjel, minden jót és sok szerencsét legközelebbre.

    Olivér ismételten.

    VálaszTörlés
  17. A darabot nem láttam(sajnos vagy szerencsére)..... de az hogy Olivér aki Bánfalvy Ági fia és úgy mond véleményt hát.... elgondolkodtató sőt az is,hogy a színésznő növendékei név nélkül írogatnak véleményt és csak pozitívat lehet,mert különben rosszul járnak.... ez nagyon elgondolkodtató!!!! Kedves Andi! És reálisan gondolkodó hozzászólók.:sajnos a mai világban már csak az maradt az emberekben,hogy a negatívat nem veszik figyelembe pedig abból lehet'építkezni-tanulni' sőt még azt is megmerem kockáztatni hogy nem a néző véleménye számít hanem csak a színésztársadalomé.Remélem a kritikát figyelembe véve és abból tanulva esetleg lesznek javítások korrekciók a darab jövőbeni játszásával.

    VálaszTörlés
  18. Az előttem szólóval teljes mértékben egyet értek! Volt "szerencsém" látni a darabot és a kritikával teljesen egyet értek. Lehetett volna ez sokkal jobb is, ha nem azok a színészek játszottak volna több, ráadásul jelentős szerepet, akikkel Bánfalvy Ági dolgozni szokott és nem a saját stúdiósait állítja színpadra. Gondolom így volt a darab költséghatékony. A hangosítás is megoldható lett volna, ha nem egy amatőr, a hangosításhoz egyáltalán nem értő emberke ült volna a hangpult előtt. És végezetül azt tartom a legszánalmasabbnak, hogy az első pár "védelmi beszéd" Bánfalvy-stúdiós tanulók tollaiból születtek, mert utasításba lett adva, hogy írjanak a rossz kritikához valami pozitívat. De persze a nevét nem vállalta senki!!!! A rossz kritika is kritika, el kell fogadni azt is, építkezni belőle, nem pedig a kritikus torkának ugrani, főleg nem azoknak, akik csak utasításra írogatnak, pedig titkon saját maguk is egyet értenek a kritikussal!!

    VálaszTörlés